RAP



Continuem amb l'explicació de l'última conferència. En la segona part d’aquesta van intervenir els periodistes Daniel Bueno i Lorena Doménech. El projecte que van presentar va ser “RAP: Rap, Aventura i Periodisme”. Són dos joves periodistes que pretenen recórrer un llarg viatge des de Buenos Aires fins a Nova York per carretera en busca de les millor històries que es puguin trobar pel camí. La seva experiència en periodisme de viatges els ajudarà a aconseguir aquesta gran fita. Han viatjat pels pobles sud-americans, com a Bolívia, sense recursos i aïllats de la resta de la societat i inclús de la tecnologia.




Van explicar que representen al 100% les sigles del seu projecte. En primer lloc, el rap, Daniel Bueno és raper. Aquest genere musical es caracteritza per la unió entre els seus practicants i la supressió de fronteres. A partir de concerts, per exemple, va aconseguir recaptar diners pels seus projectes. Porta la passió del rap allà on va. <<Passió>>, també va ser un concepte emprat per Lorena Doménech. Va apuntar que, en part, la sigla “P” del seu projecte pot significar passió. Diuen que s’ha de fer el que a tu t’agradi sense deixar-se influenciar, donant un missatge semblant que els periodistes de “Sex Riders”. 

També van matisar la “R”. A banda de <<rap>>, es proposa el <<respecte>>. Per ells és primordial per la seva feina periodística però, a més, és una filosofia de vida. Si es vol conèixer la vida d’altres persones des de dintre s’ha de fer sempre des del respecte. Amb la sigla “A”, l’aventura, podem relacionar-ho directament amb el seu viatge. Es desplacen sense recursos i no dormen en hotels, sinó que són convidats per persones amb qui creen un vincle, prèviament. Expliquen que quan han agafat un vol sempre han comprat, només, el viatge d’anada, així es potencia encara més la incertesa de l’aventura. Bueno va revelar-nos que a determinats països s’utilitzava el “trueque” quan dues persones tenien els corresponents interessos.


I és que ells aposten per un periodisme (últim significat de “P”) lent. Volen trobar les històries i no crear-les, que tot sorgeixi. Les entrevistes que realitzen, expliquen, realment són simples converses. Rebutgen buscar persones amb un perfil determinat. D’aquesta manera, es manté una puresa de la realitat. Es fixen, també, amb la manera com són relatades aquestes històries (llenguatge).

Amb la seva lògica periodística trenquen els esquemes de l’actualitat en el món de la comunicació. La seva tasca pretenen generar reflexió. Van explicar que si tu no estàs d’acord amb el sistema i el funcionament del periodisme, a part de donar una visió crítica, has d’actuar al respecte. 

A partir d’aquí, van pensar què volien aportar al periodisme i van començar a treballar amb aquesta dinàmica. Amb paraules de Lorena: “Els diners no són cap impediment per materialitzar el teu somni periodístic”.


Durant el seus projectes han tingut crisis i problemes però els han solucionat. La mentalitat positiva i la capacitat de reacció són claus per tirar endavant una iniciativa com aquesta, explicaven. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario